Bohové Starověkého Egypta

Stvoření světa

  • Na počátku byl vodní chaos nazývaný Nun
  • Nebylo světlo ani tma a neexistovalo ani nic pevného
  1. Poté se zrodil bůh Atum (nazývaný rovněž Re – vycházející slunce) v podobě Chepru
  2. Vytvořil všechny věci zapotřebí přivést na svět a poté zrodil dva bohy, aby mu pomáhali – bůh vzduchu Šov a bohyně vlhkosti a deště Tefnut – zrodila se atmosféra
  3. Šov a Tefnut se spojili a zrodil se bůh země Geb a bohyně nebes Nut
  4. Šov podepřel Nut, aby se klenula nad Gebem a Chepru se proměnil ve slunečního boha Rea, který svítil z oblohy na svět
  5. Tím vznikl den
  • Geb a Nut měli pět dětí: bohy Usira, Hora staršího a Sutecha a bohyně Eset a Nebthet
  • Ze slz vytékajících z Chepruových očí vyskakovali muži a ženy
  • Existuje i jiný příběh o stvoření světa – podle něj vytvořil bůh Ptah pomocí myšlenek a slov veškeré bohy, svět i všechno ostatní
  • Božstva byla často sdružována do tzv. enneád – skupin devíti božstev
    • Takováto skupina představovala základní model uspořádání vesmíru, s jehož pomocí se lidem dařilo nacházet řád

Zajímavost: nejvýznamnější ze všech bohů byl Re, který vládl Egyptu po 992 let – byl považován za vzor všech vlastností, jaké by měl mít dobrý král

Aker

Bůh země
  • Byl zosobněním východního a západního horizontu, které znázorňovaly vchod a východ z podsvětí
  • Vyobrazení: se dvěma lvy sedícími k sobě zády nebo pruhem země se lví nebo lidskou hlavou na každém konci (jednou otočenou k východu a druhou k západu)
  • Zajišťuje také bezpečnou plavbu lodi boha slunce Rea, když v noci proplouvá podsvětím
  • Rovněž považován za ochránce před hadím uštknutím

Amemait

Požíračka mrtvých
  • Vyobrazení: částečně jako krokodýl, částečně jako lvice a částečně jako hroch
    • Často vyobrazována poblíž vah, na nichž se porovnávala váha srdce zesnulého člověka s váhou pírka pravdy bohyně Maat
  • Požírala srdce těch, kteří pro svoje zlé skutky spáchané během života nesměli vstoupit do říše mrtvých

Amon

“Král bohů”
  • V období Nové říše měl postavení hlavy panteonu
  • Později ochránce zdejších faraónů až byl posléze spojen s bohem slunce Reem (hlavním božstvem Staré říše) – vznik boha Amon-Re – král bohů a vládce Velké enneády
  • Vyobrazení: v lidském těle s korunou s dvojicí vysokých per a holí a anchem (křížem znamenající „život“) v rukou
    • Také vyobrazen jako beran nebo husa
  • Jeho hlavním chrámem byl Karnak, avšak jeho sláva sahala až za hranice Egypta, např. do Etiopie či Palestiny

Anub (Anubis)

Ochránce mrtvých
  • Starověký bůh balzamování a hřbitovů v době počátků Staré říše, než se stal bohem mrtvých Usir
  • Doprovázel zesnulé do síně, kde probíhal poslední soud (k vážení srdcí)
  • Vyobrazení: muž se šakalí hlavou nebo jako šakal
    • Kněží, kteří připravovali těla k pohřbu nosili šakalí masky představující tohoto boha
  • Otec: bůh Sutech, matka: bohyně Nebthet
  • Střediskem jeho kultu se stalo město Sako, dnes známé jako el-Kes

Apop

Démon
  • Obrovský had symbolizující temnotu, bouři, noc, podsvětí a smrt
  • Podlý spojenec Sutecha a nepřítel slunce
  • V noci sváděl bitvy s bohem sluncem Reem, ale byl vždy poražen, díky čemuž mohlo slunce každé ráno znovu vyjít
  • Občas dosáhl v nekonečné bitvě částečného úspěchu, což způsobilo zatmění slunce

Aton

Bůh bez mužských či ženských rysů
  • Bůh faraona Achnatona, který jej považoval za otce i matku všeho stvoření
  • Vyobrazení: sluneční disk, z něhož vycházejí paprsky končící lidskýma rukama
    • V nich třímal anch (symbol samotného života)
  • Achnaton označil všechny ostatní bohy za falešné a současně nařídil, že uctívat lze jedině Atona ® uzavírali se chrámy a zmínky o ostatních bozích se odstraňovaly
  • Po Achnatonově smrti se s uctíváním Atona skončilo

Atum

Bůh stvořitel a hlava Velké enneády
  • Egypťané věřili, že stvořil všechny ostatní bohy a považovali jej rovněž za stvořitele lidské rasy
  • Vyobrazení: muž s dvojitou korunou Egypta
    • Rovněž také v podobě skaraba, lva, býka anebo ještěrky
  • Považován za ochránce bohů a objevoval se zvláště v souvislosti s rituály spojenými s vládou faraónů
  • Egypťané věřili, že Atum dopravuje mrtvého faraona z pyramidy na nebesa, kde jej proměňuje v hvězdného boha
  • Střediskem jeho kultu bylo město Innu (později zvané Heliopolis), kde byl spojován s bohem slunce Reem

Bastet

Ochránkyně lidstva
  • Považována za ztělesnění rafinované ženskosti
  • Původně se jednalo jen o místní božstvo – Bastet chránila město Tell el-Basta v severovýchodní deltě
  • Vyobrazení: žena s kočičí hlavou či jako kočka
  • Původně šlo o bohyni pomsty v podobě lvice, postupně se proměnila v bohyni rozkoše
  • Střediskem jejího kultu bylo město Perbastet (později Bubastis)
  • V jejím chrámu žilo mnoho koček, které se po smrti mumifikovali – v uvedené oblasti byl nalezen obrovský hřbitov kočičích mumií

Bes

Ochránce
  • Vyobrazení: na rozdíl od jiných bohů zpodobňován zepředu jako groteskní trpaslík s vyplazeným jazykem a zvířecími (nejčastěji lvími) rysy
  • Spojován se svátky a zábavou
  • Egypťané jej považovali rovněž za boha, který střežil matky při porodu
  • Zaháněl démony noci a ochraňoval lidi před nebezpečnými zvířaty

Eset (Isis)

Dárkyně života, léčitelka a ochránkyně faraónů
  • Manželka Usira a matka Hora
  • Spojována s pohřebními obřady
  • Podle legend zhotovila první mumii z rozsekaných kousků Usirova těla
  • Jako kouzelnice, která vzkřísila Usira a porodila Hora, bývá rovněž považována za dárkyni života, léčitelku a ochránkyni faraonů
  • Vyobrazení: strůnem na hlavě nebo slunečním kotoučem rámovaným kravími rohy; někdy rovněž ve chvíli kdy kojí svého syna Hora

Geb

Bůh úrody
  • Vyobrazení: v zelené barvě s květinami vyrůstajícími z jeho těla či také jako ležící pod ohnutým tělem bohyně oblohy Nut
    • Příležitostně nosil červenou korunu Dolního Egypta, častěji však míval hlavu zdobenou bílou husou
  • Otcem Usira, Eset, Sutecha a Nebhtet
  • Zůstal bohem bez vlastního kultu
  • Egypťané ho spojovali s úrodností a věřili, že ve chvíli, kdy se směje, dochází k zemětřesením – tzv. „Gebův smích“

Apis

Živý býčí bůh
  • posvátné zvíře boha Ptaha
  • Vyobrazení: jako býčí božstvo se slunečním kotoučem a uraeem, královskou svinutou kobrou
  • Jeden skutečný býk byl vždy chován v Mennoferu (Memfidě) jako tělesný projev boha Ptaha
    • Když býk uhynul, následoval státní smutek
    • Jeho tělo bylo mumifikováno a pohřbeno v rozsáhlém podzemním komplexu v Sakkáře

Hapi

Bůh záplav
  • Bůh symbolizující nilské záplavy
  • Vyobrazení: jako muž s břichem, s ženskými ňadry a pokrývkou hlavy vyrobenou z vodních rostlin
  • Soudilo se, že žije v jeskyních prvního nilského kataraktu

Hathor

Ochranná bohyně žen, lásky, krásy, potěšení a hudby
  • Dcera boha Rea
  • Vyobrazení ve třech podobách:
  1. Jako kráva
  2. Jako žena s ušima krávy
  3. Jako žena nosící pokrývku hlavy s kravskými rohy – mezi nimi mívala také sluneční kotouč
  • Choť Hora – její jméno znamenalo „Příbytek Horův“
  • Egypťané věřili, že ji Re poslal, aby potrestala lidskou rasu za vše zlé, co napáchala – Hathor uvalila na zemi tak krvavou pohromu, až se Re vyděsil a rozhodl se ji povolat zpět

Hor (Horus)

Bůh nebes a božský ochránce faraonů
  • Syn Usira a Eset a nepřítel zlého Sutecha
  • Vyobrazení: jako sokol či muž se sokolí hlavou a jeho všudypřítomným symbolem bylo Horovo oko (oko vedžat)
  • Jeho jméno znamená „Ten, kdo je nahoře“ a vyplývá z jeho titulu boha oblohy
  • Uctíván jako součást božské triády v kultovním centru v Abydu (Abedžu)
  • Hor bojoval po zavraždění jeho otce se Sutechem o trůn Egypta – v této bitvě ztratil jedno oko, které se potom stalo symbolem ochrany celého Egypta a jedním z nejdůležitějších symbolů moci

Chepru

Bůh stvořitel
  • Jedním z bohů, který se sám stvořil a jeho jméno znamená „ten, kdo vznikl“
  • Vyobrazení: jako brouk skarab nebo člověk s hlavou skaraba
  • Je bohem stvořitelem a zosobněním počátku veškeré existence
  • Podle Egypťanů koulel Chepru slunce po obloze stejně, jako brouk valí svou kuličku po zemi
  • Jeho jméno bylo často začleňováno do trůnních jmen králů ® např. jméno Thutmose III. znělo Mencheprure

Chnum

Bůh kataraktů, ochránce hrnčířů a stvořitel, který chránil vše na Nilu
  • Vyobrazení: v podobě berana či jako muž s hlavou berana
    • Druh berana používaný k jeho vyobrazení byl nejstarším druhem, který v Egyptě zdomácněl – měl spirálovité rohy vyrůstající vodorovně z hlavy
  • Bůh plodnosti, spojovaný především s oblastí prvního nilského kataraktu
  • Hlavní kultovní středisko leželo na ostrově Elefantine u prvního kataraktu na jižní hranici Egypta

Chonsu

Bůh měsíce
  • Syn Amona a Nut, s nimiž tvořil vesetskou (thébskou) triádu
  • Vyobrazení: jako muž se sokolí hlavou, na níž nosil couvající srpek Měsíce korunovaným měsíčním kotoučem v úplňku
    • Někdy bývá znázorňován také jako pavián
  • Egypťané věřili, že dokáže vyhánět zlé duchy

Imhotep

Bůh moudrosti, psaní a lékařství
  • Původně byl obyčejný člověk, který skutečně žil v době Staré říše
  • Architekt krále Džosera, stavitel první pyramidy
  • je považován za vynálezce stavby budov z tesaného kamene
  • Po smrti byl vyhlášen za boha moudrosti, psaní a lékařství
  • Vyobrazení: v sedě s rozvinutým svitkem na kolenou

Kuk (Kek, Keku)

  • Společně s jeho ženským protějškem Kauket byli staroegyptští bohové
  • Tvořili jeden ze čtyř párů Osmera z Chemenu
    • Jeho členové reprezentovali stav preexistence světa, který předcházel zrození stvořitelského boha
  • Kuk a Kauket reprezentují temnotu

Maat

Bohyně pravdy a spravedlnosti
  • Ztělesňovala základní harmonii vesmíru
  • Vyobrazení: jako sedící žena s pštrosím perem
  • Její moc řídila střídání ročních období a pohyb hvězd
  • Patronka spravedlnosti a symbol staroegyptské etiky
  • Náležela ji role konečné soudkyně v posmrtném životě
  • Váha srdcí zemřelých se v Síni obojí pravdy porovnávala s váhou jejího pštrosího pera

Min

Bůh plodnosti
  • Vyobrazení: jako částečně mumifikovaný člověk – jeho levá ruka držela vztyčený pyj, pravá ruka byla zvednutá
    • Typickou ozdobou hlavy byla dvojice vysokých per
  • Považován za ochránce důlní oblasti ve Východní poušti

Montu

Válečník a bůh války
  • Bohem se stal v době jedenácté dynastie
  • Spojován s králem Mentuhotepem I. („Montu je spokojen“), jenž znovu sjednotil Horní a Dolní Egypt
  • Charakter skutečného boha války nabral, když se s ním ztotožnili králové jako Thutmose III. a Ramesse II.
  • Vyobrazení: jako muž se sokolí nebo býčí hlavou, korunovaný slunečním kotoučem a dvěma pery

Mut

Supí bohyně
  • Dcera boha Rea, manželka Amona a matka Chonsua
  • Vyobrazení: jako žena s dlouhým, jasně zbarveným oděvem a pokrývkou hlavy v podobě supa s dvojitou korunou (Horního a Dolního Egypta)
    • V agresivnější verzi mívala podobu bohyně se lví hlavou
  • Podobně jako Eset a Hathor hrála roli božské matky krále

Nebthet

“Paní paláce”
  • Dcera Geba a Nut, sestra Eset, manželka Sutecha a matka Anupa
  • Vyobrazení: jako žena, která má na hlavě hieroglyfický znak pro palác a neb (košík), což ale znamená pán nebo paní ® nazývána jako „Paní paláce“
  • Společně s Eset byla ochránkyní mrtvých – často se s okřídlenýma rukama společně objevují na rakvích

Nefertem

“Ochránce obou zemí”
  • Vyobrazení: v mužské podobě s modrým lotosem – byl spojován s lotosovým květem
    • K ozdobě jeho hlavy někdy také patřila dvojice per a dva vývažky
  • Úzce spojen se slunečním bohem – mluví se o něm jako o „Lotusovém květu, který je před Reovým nosem“
  • Titul „Ochránce obou zemí“ – Horního a Dolního Egypta – poukazuje na všeobecný význam tohoto boha

Neit

  • Získala zvláštní význam v době vlády 26. dynastie, jelikož Sais (její kultovní centrum) tehdy bylo domovem vládnoucí rodiny a hlavním městem celého Egypta
  • Jejím atributem byl štít se zkříženými šípy, který zdůrazňoval spojitost s válečnictvím
  • Společně s Eset, Nebthet a Selket byla i pohřebním božstvem – všechny čtyři bohyně měly za úkol chránit jednoho ze „Čtyř Horových synů“, který pečoval o vnitřní orgány zesnulých

Nut

Zosobnění oblohy
  • Matka Usira, Eset, Sutecha a Nebthet
  • Vyobrazení: zpravidla v lidské podobě – její dlouhé tělo symbolizuje oblohu klenoucí se nad zemí
  • Každý večer polyká zapadající slunce (Re), aby je každé následující ráno znovu porodila
  • Často vyobrazena na stropech hrobek, na vnitřních stranách vík rakví či na stropech chrámů

Ptah

Bůh stvořitel
  • Bůh, který měl stvořit svět z myšlenek, které nosil ve vlastním srdci, a ze svých slov
  • Vyobrazení: jako mumie, jejíž ruce vyčnívaly ven a držely hůl
    • Měl vyholenou hlavu a nosil pokrývku připomínající koupací čepici
  • Býval spojován s řemeslníky

Re (Ra)

Nejvyšší bůh slunce
  • Vyobrazení: jako muž se sokolí hlavou korunovaný slunečním kotoučem a posvátným hadem
  • Re putoval každý den v podobě slunce napříč oblohou – právě tak každou noc cestoval přes podsvětí, kde bojoval se stoupenci chaosu
  • Jeho vliv na ostatní bohy dosahoval takové míry, že v sobě sám zahrnoval mnohé z jejich totožností – z Amona se stával Amon-Re, z Montua byl Montu-Re
  • Egyptší faraoni se prohlašovali za jeho následovníky a sami sebe nazývali „Syn Reův

Sachmet

Krutý projev bohyně
  • Spojována sválkou a bitvou a pomáhala faraonům porazit nepřátele
  • Vyobrazení: jako lvice nebo žena s hlavou lvice – na hlavě nosila sluneční kotouč, který znázorňoval, že je dcerou boha slunce Rea
  • Manželka Ptaha a matka Nefertema
  • Její jméno znamená „Silná“

Sobek

Bůh vod
  • Jeden z nejstarších egyptských bohů
  • Vyobrazení: jako krokodýl na oltáři či jako muž s krokodýlí hlavou, na které nesl sluneční kotouč a vztyčená pera a rohy
  • Původně spojován zejména s Nilem, úrodou a plodností

Sokar

Bůh země a úrody
  • Jeho souvislost s pohřebnictvím vedla ke sloučení s Usirem
  • Rovněž spojen s Ptahem – tzn., že měl stejnou manželku – lví bohyni Sachmet
  • Popisován jako tvůrce královských kostí
  • Vyobrazení: jako mumifikovaný člověk, někdy se sokolí hlavou

Sutech (Set)

Bůh temnot, chaosu a zmatků
  • Usirův zlý bratr a syn Geba a Nut
  • Spojován s chaosem, neplodností a pouští
  • Jeho uctíváním se uznávalo, že před existencí pořádku musel panovat chaos
  • Vyobrazení: jako muž s hlavou neznámého zvířete – onen tvor bývá popisován jako hroch, vepř, osel nebo i mravenečník
  • Sutech zabil svého bratra a zmocnil se egyptského trůnu – většina ostatních bohů jím pohrdala

Šov

Bůh vzduchu a slunečního světla
  • Manžel Tefnut a otec Geba a Nut
  • Bůh suchého vzduchu, jeho manželka naopak představovala vlhkost
  • Vyobrazení: jako muž s pštrosím perem na hlavě, který je současně hieroglyfem pro jeho jméno
  • Jeho úlohou bylo nést bohyni Nut a oddělovat oblohu od země
  • Jeho role spočívala v zajištění slunečního světla spojeného s Reem

Tefnut

Bohyně vlhkosti a vlhkého vzduchu
  • Manželka Šova a matka Nut a Geba
  • Vyobrazení: jako lvice či jako žena s hlavou lvice
  • Byla zosobněním vláhy

Thovt

Bůh moudrosti a písařů
  • Vyobrazení: jako muž s hlavou ibise držícího v ruce psací pero a paletu
    • Rovněž vyobrazován jako pavián
    • Často vyobrazován jak píše nebo provádí výpočty
  • Jedna z jeho významných funkcí spočívala v zapisování skutků mrtvých v den jejich soudu

Tveret (Tauret)

  • Společně s trpaslíkem Besem nejoblíbenějším lidovým bůžkem
  • Ztělesňovala ji hroší samice a živí i mrtví se dovolávali zejména jejích mateřských a ochranných schopností

Usir

Bůh mrtvých a posmrtného života
  • Původně bohem vegetace spojovaný s pěstováním obilí
  • Podle mytologie byl prvním králem Egypta a jedním z nejdůležitějších bohů
  • Egypťané se domnívali, že přinesl lidstvu civilizaci
  • Zavraždil jej vlastní bratr Sutech a k životu ho přivedla zpět manželka Eset – poté se stal vládcem podsvětí a soudcem mrtvých
  • Vyobrazení: jako mumie držící odznaky královské moci – berlu a důtky
    • Na hlavě nosí bílou korunu Horního Egypta ozdobenou peřím
    • Mívá zelenou kůži – barvu mrtvých a současně i barva úrodné země
  • Egypťané věřili, že Usirova hlava byla pohřbena v Abydu, což bylo středisko jeho kultu

 

Kategorie:

Použité produkty

Owlee Schoolbook - Elegant Pink

449.00 

Kuličkové pero UNI Jetstream - 0.5/0,38 mm

75.00 

Sada 5 retro gelových per, různé varianty

159.00 

Další zápisky