Bohové Starověkého Egypta
Stvoření světa
- Na počátku byl vodní chaos nazývaný Nun
- Nebylo světlo ani tma a neexistovalo ani nic pevného
- Poté se zrodil bůh Atum (nazývaný rovněž Re – vycházející slunce) v podobě Chepru
- Vytvořil všechny věci zapotřebí přivést na svět a poté zrodil dva bohy, aby mu pomáhali – bůh vzduchu Šov a bohyně vlhkosti a deště Tefnut – zrodila se atmosféra
- Šov a Tefnut se spojili a zrodil se bůh země Geb a bohyně nebes Nut
- Šov podepřel Nut, aby se klenula nad Gebem a Chepru se proměnil ve slunečního boha Rea, který svítil z oblohy na svět
- Tím vznikl den
- Geb a Nut měli pět dětí: bohy Usira, Hora staršího a Sutecha a bohyně Eset a Nebthet
- Ze slz vytékajících z Chepruových očí vyskakovali muži a ženy
- Existuje i jiný příběh o stvoření světa – podle něj vytvořil bůh Ptah pomocí myšlenek a slov veškeré bohy, svět i všechno ostatní
- Božstva byla často sdružována do tzv. enneád – skupin devíti božstev
- Takováto skupina představovala základní model uspořádání vesmíru, s jehož pomocí se lidem dařilo nacházet řád
Zajímavost: nejvýznamnější ze všech bohů byl Re, který vládl Egyptu po 992 let – byl považován za vzor všech vlastností, jaké by měl mít dobrý král
Aker
Bůh země
- Byl zosobněním východního a západního horizontu, které znázorňovaly vchod a východ z podsvětí
- Vyobrazení: se dvěma lvy sedícími k sobě zády nebo pruhem země se lví nebo lidskou hlavou na každém konci (jednou otočenou k východu a druhou k západu)
- Zajišťuje také bezpečnou plavbu lodi boha slunce Rea, když v noci proplouvá podsvětím
- Rovněž považován za ochránce před hadím uštknutím
Amemait
Požíračka mrtvých
- Vyobrazení: částečně jako krokodýl, částečně jako lvice a částečně jako hroch
- Často vyobrazována poblíž vah, na nichž se porovnávala váha srdce zesnulého člověka s váhou pírka pravdy bohyně Maat
- Požírala srdce těch, kteří pro svoje zlé skutky spáchané během života nesměli vstoupit do říše mrtvých
Amon
“Král bohů”
- V období Nové říše měl postavení hlavy panteonu
- Později ochránce zdejších faraónů až byl posléze spojen s bohem slunce Reem (hlavním božstvem Staré říše) – vznik boha Amon-Re – král bohů a vládce Velké enneády
- Vyobrazení: v lidském těle s korunou s dvojicí vysokých per a holí a anchem (křížem znamenající „život“) v rukou
- Také vyobrazen jako beran nebo husa
- Jeho hlavním chrámem byl Karnak, avšak jeho sláva sahala až za hranice Egypta, např. do Etiopie či Palestiny
Anub (Anubis)
Ochránce mrtvých
- Starověký bůh balzamování a hřbitovů v době počátků Staré říše, než se stal bohem mrtvých Usir
- Doprovázel zesnulé do síně, kde probíhal poslední soud (k vážení srdcí)
- Vyobrazení: muž se šakalí hlavou nebo jako šakal
- Kněží, kteří připravovali těla k pohřbu nosili šakalí masky představující tohoto boha
- Otec: bůh Sutech, matka: bohyně Nebthet
- Střediskem jeho kultu se stalo město Sako, dnes známé jako el-Kes
Apop
Démon
- Obrovský had symbolizující temnotu, bouři, noc, podsvětí a smrt
- Podlý spojenec Sutecha a nepřítel slunce
- V noci sváděl bitvy s bohem sluncem Reem, ale byl vždy poražen, díky čemuž mohlo slunce každé ráno znovu vyjít
- Občas dosáhl v nekonečné bitvě částečného úspěchu, což způsobilo zatmění slunce
Aton
Bůh bez mužských či ženských rysů
- Bůh faraona Achnatona, který jej považoval za otce i matku všeho stvoření
- Vyobrazení: sluneční disk, z něhož vycházejí paprsky končící lidskýma rukama
- V nich třímal anch (symbol samotného života)
- Achnaton označil všechny ostatní bohy za falešné a současně nařídil, že uctívat lze jedině Atona ® uzavírali se chrámy a zmínky o ostatních bozích se odstraňovaly
- Po Achnatonově smrti se s uctíváním Atona skončilo
Atum
Bůh stvořitel a hlava Velké enneády
- Egypťané věřili, že stvořil všechny ostatní bohy a považovali jej rovněž za stvořitele lidské rasy
- Vyobrazení: muž s dvojitou korunou Egypta
- Rovněž také v podobě skaraba, lva, býka anebo ještěrky
- Považován za ochránce bohů a objevoval se zvláště v souvislosti s rituály spojenými s vládou faraónů
- Egypťané věřili, že Atum dopravuje mrtvého faraona z pyramidy na nebesa, kde jej proměňuje v hvězdného boha
- Střediskem jeho kultu bylo město Innu (později zvané Heliopolis), kde byl spojován s bohem slunce Reem
Bastet
Ochránkyně lidstva
- Považována za ztělesnění rafinované ženskosti
- Původně se jednalo jen o místní božstvo – Bastet chránila město Tell el-Basta v severovýchodní deltě
- Vyobrazení: žena s kočičí hlavou či jako kočka
- Původně šlo o bohyni pomsty v podobě lvice, postupně se proměnila v bohyni rozkoše
- Střediskem jejího kultu bylo město Perbastet (později Bubastis)
- V jejím chrámu žilo mnoho koček, které se po smrti mumifikovali – v uvedené oblasti byl nalezen obrovský hřbitov kočičích mumií
Bes
Ochránce
- Vyobrazení: na rozdíl od jiných bohů zpodobňován zepředu jako groteskní trpaslík s vyplazeným jazykem a zvířecími (nejčastěji lvími) rysy
- Spojován se svátky a zábavou
- Egypťané jej považovali rovněž za boha, který střežil matky při porodu
- Zaháněl démony noci a ochraňoval lidi před nebezpečnými zvířaty
Eset (Isis)
Dárkyně života, léčitelka a ochránkyně faraónů
- Manželka Usira a matka Hora
- Spojována s pohřebními obřady
- Podle legend zhotovila první mumii z rozsekaných kousků Usirova těla
- Jako kouzelnice, která vzkřísila Usira a porodila Hora, bývá rovněž považována za dárkyni života, léčitelku a ochránkyni faraonů
- Vyobrazení: strůnem na hlavě nebo slunečním kotoučem rámovaným kravími rohy; někdy rovněž ve chvíli kdy kojí svého syna Hora
Geb
Bůh úrody
- Vyobrazení: v zelené barvě s květinami vyrůstajícími z jeho těla či také jako ležící pod ohnutým tělem bohyně oblohy Nut
- Příležitostně nosil červenou korunu Dolního Egypta, častěji však míval hlavu zdobenou bílou husou
- Otcem Usira, Eset, Sutecha a Nebhtet
- Zůstal bohem bez vlastního kultu
- Egypťané ho spojovali s úrodností a věřili, že ve chvíli, kdy se směje, dochází k zemětřesením – tzv. „Gebův smích“
Apis
Živý býčí bůh
- posvátné zvíře boha Ptaha
- Vyobrazení: jako býčí božstvo se slunečním kotoučem a uraeem, královskou svinutou kobrou
- Jeden skutečný býk byl vždy chován v Mennoferu (Memfidě) jako tělesný projev boha Ptaha
- Když býk uhynul, následoval státní smutek
- Jeho tělo bylo mumifikováno a pohřbeno v rozsáhlém podzemním komplexu v Sakkáře
Hapi
Bůh záplav
- Bůh symbolizující nilské záplavy
- Vyobrazení: jako muž s břichem, s ženskými ňadry a pokrývkou hlavy vyrobenou z vodních rostlin
- Soudilo se, že žije v jeskyních prvního nilského kataraktu
Hathor
Ochranná bohyně žen, lásky, krásy, potěšení a hudby
- Dcera boha Rea
- Vyobrazení ve třech podobách:
- Jako kráva
- Jako žena s ušima krávy
- Jako žena nosící pokrývku hlavy s kravskými rohy – mezi nimi mívala také sluneční kotouč
- Choť Hora – její jméno znamenalo „Příbytek Horův“
- Egypťané věřili, že ji Re poslal, aby potrestala lidskou rasu za vše zlé, co napáchala – Hathor uvalila na zemi tak krvavou pohromu, až se Re vyděsil a rozhodl se ji povolat zpět
Hor (Horus)
Bůh nebes a božský ochránce faraonů
- Syn Usira a Eset a nepřítel zlého Sutecha
- Vyobrazení: jako sokol či muž se sokolí hlavou a jeho všudypřítomným symbolem bylo Horovo oko (oko vedžat)
- Jeho jméno znamená „Ten, kdo je nahoře“ a vyplývá z jeho titulu boha oblohy
- Uctíván jako součást božské triády v kultovním centru v Abydu (Abedžu)
- Hor bojoval po zavraždění jeho otce se Sutechem o trůn Egypta – v této bitvě ztratil jedno oko, které se potom stalo symbolem ochrany celého Egypta a jedním z nejdůležitějších symbolů moci
Chepru
Bůh stvořitel
- Jedním z bohů, který se sám stvořil a jeho jméno znamená „ten, kdo vznikl“
- Vyobrazení: jako brouk skarab nebo člověk s hlavou skaraba
- Je bohem stvořitelem a zosobněním počátku veškeré existence
- Podle Egypťanů koulel Chepru slunce po obloze stejně, jako brouk valí svou kuličku po zemi
- Jeho jméno bylo často začleňováno do trůnních jmen králů ® např. jméno Thutmose III. znělo Mencheprure
Chnum
Bůh kataraktů, ochránce hrnčířů a stvořitel, který chránil vše na Nilu
- Vyobrazení: v podobě berana či jako muž s hlavou berana
- Druh berana používaný k jeho vyobrazení byl nejstarším druhem, který v Egyptě zdomácněl – měl spirálovité rohy vyrůstající vodorovně z hlavy
- Bůh plodnosti, spojovaný především s oblastí prvního nilského kataraktu
- Hlavní kultovní středisko leželo na ostrově Elefantine u prvního kataraktu na jižní hranici Egypta
Chonsu
Bůh měsíce
- Syn Amona a Nut, s nimiž tvořil vesetskou (thébskou) triádu
- Vyobrazení: jako muž se sokolí hlavou, na níž nosil couvající srpek Měsíce korunovaným měsíčním kotoučem v úplňku
- Někdy bývá znázorňován také jako pavián
- Egypťané věřili, že dokáže vyhánět zlé duchy
Imhotep
Bůh moudrosti, psaní a lékařství
- Původně byl obyčejný člověk, který skutečně žil v době Staré říše
- Architekt krále Džosera, stavitel první pyramidy
- je považován za vynálezce stavby budov z tesaného kamene
- Po smrti byl vyhlášen za boha moudrosti, psaní a lékařství
- Vyobrazení: v sedě s rozvinutým svitkem na kolenou
Kuk (Kek, Keku)
- Společně s jeho ženským protějškem Kauket byli staroegyptští bohové
- Tvořili jeden ze čtyř párů Osmera z Chemenu
- Jeho členové reprezentovali stav preexistence světa, který předcházel zrození stvořitelského boha
- Kuk a Kauket reprezentují temnotu
Maat
Bohyně pravdy a spravedlnosti
- Ztělesňovala základní harmonii vesmíru
- Vyobrazení: jako sedící žena s pštrosím perem
- Její moc řídila střídání ročních období a pohyb hvězd
- Patronka spravedlnosti a symbol staroegyptské etiky
- Náležela ji role konečné soudkyně v posmrtném životě
- Váha srdcí zemřelých se v Síni obojí pravdy porovnávala s váhou jejího pštrosího pera
Min
Bůh plodnosti
- Vyobrazení: jako částečně mumifikovaný člověk – jeho levá ruka držela vztyčený pyj, pravá ruka byla zvednutá
- Typickou ozdobou hlavy byla dvojice vysokých per
- Považován za ochránce důlní oblasti ve Východní poušti
Montu
Válečník a bůh války
- Bohem se stal v době jedenácté dynastie
- Spojován s králem Mentuhotepem I. („Montu je spokojen“), jenž znovu sjednotil Horní a Dolní Egypt
- Charakter skutečného boha války nabral, když se s ním ztotožnili králové jako Thutmose III. a Ramesse II.
- Vyobrazení: jako muž se sokolí nebo býčí hlavou, korunovaný slunečním kotoučem a dvěma pery
Mut
Supí bohyně
- Dcera boha Rea, manželka Amona a matka Chonsua
- Vyobrazení: jako žena s dlouhým, jasně zbarveným oděvem a pokrývkou hlavy v podobě supa s dvojitou korunou (Horního a Dolního Egypta)
- V agresivnější verzi mívala podobu bohyně se lví hlavou
- Podobně jako Eset a Hathor hrála roli božské matky krále
Nebthet
“Paní paláce”
- Dcera Geba a Nut, sestra Eset, manželka Sutecha a matka Anupa
- Vyobrazení: jako žena, která má na hlavě hieroglyfický znak pro palác a neb (košík), což ale znamená pán nebo paní ® nazývána jako „Paní paláce“
- Společně s Eset byla ochránkyní mrtvých – často se s okřídlenýma rukama společně objevují na rakvích
Nefertem
“Ochránce obou zemí”
- Vyobrazení: v mužské podobě s modrým lotosem – byl spojován s lotosovým květem
- K ozdobě jeho hlavy někdy také patřila dvojice per a dva vývažky
- Úzce spojen se slunečním bohem – mluví se o něm jako o „Lotusovém květu, který je před Reovým nosem“
- Titul „Ochránce obou zemí“ – Horního a Dolního Egypta – poukazuje na všeobecný význam tohoto boha
Neit
- Získala zvláštní význam v době vlády 26. dynastie, jelikož Sais (její kultovní centrum) tehdy bylo domovem vládnoucí rodiny a hlavním městem celého Egypta
- Jejím atributem byl štít se zkříženými šípy, který zdůrazňoval spojitost s válečnictvím
- Společně s Eset, Nebthet a Selket byla i pohřebním božstvem – všechny čtyři bohyně měly za úkol chránit jednoho ze „Čtyř Horových synů“, který pečoval o vnitřní orgány zesnulých
Nut
Zosobnění oblohy
- Matka Usira, Eset, Sutecha a Nebthet
- Vyobrazení: zpravidla v lidské podobě – její dlouhé tělo symbolizuje oblohu klenoucí se nad zemí
- Každý večer polyká zapadající slunce (Re), aby je každé následující ráno znovu porodila
- Často vyobrazena na stropech hrobek, na vnitřních stranách vík rakví či na stropech chrámů
Ptah
Bůh stvořitel
- Bůh, který měl stvořit svět z myšlenek, které nosil ve vlastním srdci, a ze svých slov
- Vyobrazení: jako mumie, jejíž ruce vyčnívaly ven a držely hůl
- Měl vyholenou hlavu a nosil pokrývku připomínající koupací čepici
- Býval spojován s řemeslníky
Re (Ra)
Nejvyšší bůh slunce
- Vyobrazení: jako muž se sokolí hlavou korunovaný slunečním kotoučem a posvátným hadem
- Re putoval každý den v podobě slunce napříč oblohou – právě tak každou noc cestoval přes podsvětí, kde bojoval se stoupenci chaosu
- Jeho vliv na ostatní bohy dosahoval takové míry, že v sobě sám zahrnoval mnohé z jejich totožností – z Amona se stával Amon-Re, z Montua byl Montu-Re
- Egyptší faraoni se prohlašovali za jeho následovníky a sami sebe nazývali „Syn Reův
Sachmet
Krutý projev bohyně
- Spojována sválkou a bitvou a pomáhala faraonům porazit nepřátele
- Vyobrazení: jako lvice nebo žena s hlavou lvice – na hlavě nosila sluneční kotouč, který znázorňoval, že je dcerou boha slunce Rea
- Manželka Ptaha a matka Nefertema
- Její jméno znamená „Silná“
Sobek
Bůh vod
- Jeden z nejstarších egyptských bohů
- Vyobrazení: jako krokodýl na oltáři či jako muž s krokodýlí hlavou, na které nesl sluneční kotouč a vztyčená pera a rohy
- Původně spojován zejména s Nilem, úrodou a plodností
Sokar
Bůh země a úrody
- Jeho souvislost s pohřebnictvím vedla ke sloučení s Usirem
- Rovněž spojen s Ptahem – tzn., že měl stejnou manželku – lví bohyni Sachmet
- Popisován jako tvůrce královských kostí
- Vyobrazení: jako mumifikovaný člověk, někdy se sokolí hlavou
Sutech (Set)
Bůh temnot, chaosu a zmatků
- Usirův zlý bratr a syn Geba a Nut
- Spojován s chaosem, neplodností a pouští
- Jeho uctíváním se uznávalo, že před existencí pořádku musel panovat chaos
- Vyobrazení: jako muž s hlavou neznámého zvířete – onen tvor bývá popisován jako hroch, vepř, osel nebo i mravenečník
- Sutech zabil svého bratra a zmocnil se egyptského trůnu – většina ostatních bohů jím pohrdala
Šov
Bůh vzduchu a slunečního světla
- Manžel Tefnut a otec Geba a Nut
- Bůh suchého vzduchu, jeho manželka naopak představovala vlhkost
- Vyobrazení: jako muž s pštrosím perem na hlavě, který je současně hieroglyfem pro jeho jméno
- Jeho úlohou bylo nést bohyni Nut a oddělovat oblohu od země
- Jeho role spočívala v zajištění slunečního světla spojeného s Reem
Tefnut
Bohyně vlhkosti a vlhkého vzduchu
- Manželka Šova a matka Nut a Geba
- Vyobrazení: jako lvice či jako žena s hlavou lvice
- Byla zosobněním vláhy
Thovt
Bůh moudrosti a písařů
- Vyobrazení: jako muž s hlavou ibise držícího v ruce psací pero a paletu
- Rovněž vyobrazován jako pavián
- Často vyobrazován jak píše nebo provádí výpočty
- Jedna z jeho významných funkcí spočívala v zapisování skutků mrtvých v den jejich soudu
Tveret (Tauret)
- Společně s trpaslíkem Besem nejoblíbenějším lidovým bůžkem
- Ztělesňovala ji hroší samice a živí i mrtví se dovolávali zejména jejích mateřských a ochranných schopností
Usir
Bůh mrtvých a posmrtného života
- Původně bohem vegetace spojovaný s pěstováním obilí
- Podle mytologie byl prvním králem Egypta a jedním z nejdůležitějších bohů
- Egypťané se domnívali, že přinesl lidstvu civilizaci
- Zavraždil jej vlastní bratr Sutech a k životu ho přivedla zpět manželka Eset – poté se stal vládcem podsvětí a soudcem mrtvých
- Vyobrazení: jako mumie držící odznaky královské moci – berlu a důtky
- Na hlavě nosí bílou korunu Horního Egypta ozdobenou peřím
- Mívá zelenou kůži – barvu mrtvých a současně i barva úrodné země
- Egypťané věřili, že Usirova hlava byla pohřbena v Abydu, což bylo středisko jeho kultu