Vývoj římského práva
- základy sahají do obyčejového práva (= založené na právních obyčejích)
- psaná podoba v 449 př. n. l. → zákon dvanácti desek
- vrcholí za císaře Justiniána I. po roce 530 → kodifikace římského práva = základ moderního evropského práva
- římské právo rozšířeno pomocí právních škol (glosátoři, komentátoři, atd.)
- 18. a 19. století: římské právo vytlačováno z právních systémů
- největší příspěvek Římanů k právu je vynález profesionálních právníků
- dlouhý vývoj ovlivněn politickou situací:
- etruská nadvláda → vládli králové, Řím městským státem
- doba republiky
- doba císařství = vytvoření supervelmoci
OBYČEJOVÉ PRÁVO
- mos maiorum
- nepsané a platilo již před vytvořením státu
- spojeno s náboženskými představami a považováno za projev vůle bohů → tresty jako např. prokletí
- první vykladači a soudci byli kněží (pontifikové)
- podmínky pro zavedení obyčejového práva do právních systémů:
- longa consuetudo (dostatečně dlouhé fungování)
- opinio necessitatis (názor, že jde o nutná opatření)
- dva základní systémy:
- fas = řešil vztahy člověka a bohů
- ius = řešil vztahy lidí
- v době královské vydával zákony král → leges regiae
- tehdejší zákonodárství: král spolu se senátem připravil návrh zákona, o kterém se hlasovalo na lidovém shromáždění
- král: nejvyšší představitel moci, nejvyšší reprezentant státu vůči bohům i zahraničí; trestající pravomoc
- existuje rovnost občanů a institucí x ženy považovány za nezpůsobilé k právnímu jednání
PRÁVO V OBDOBÍ REPUBLIKY
- systém volných úředníků → princip kolegiality (= shoda všech úředníků; právo veta jako nesouhlas – ius intercessionis)
- volba úředníků a nespokojenost s nimi vedlo ke vzniku zákona dvanácti desek → počátek římského práva
- obsahem práva bylo:
- právo soukromé (hmotné a procesní)
- právo trestní
- základní zásadou byla nedotknutelnost vlastnictví
- svobodní občané si byli rovni
- právo je v raném stádiu → trest je považován za pomstu, ale má odpovídat míře provinění
- obsahem práva bylo:
- zákony nejčastěji vznikaly z činnosti úřadů bez legislativních kompetencí → nejefektivnější byl úřad pontifika → základ ius civile
- 367 př. n. l.: založení magistrátu (úřadu) městského praetora (zlomil moc pontifiků) → největší představitel soudní moci – praetoři
- ovlivňovali první fázi soudního řízení (ius in iure)
- mohli ius civile opravit či doplnit o vlastní normu
- platil pro ně ius intercessionis
- byli garanti správního průběhu procesu (ne soudci)
- 2. století př. Kr.: založení quaestiones perpetuae = stálé soudní dvory, kde praetoři zastávali funkci předsedů
- praetoři byli voleni na jeden rok a po zvolení vydali praetorský edikt (závazné prohlášení jak bude úřadu užívat) → edikty na sebe navazovaly → vytvoření souboru nových norem – ius praetorium
- typy praetorů:
- městští praetoři
- kurulští praetoři (starali se o tržiště – nákup, prodej a kvalita zboží)
- cizinští praetoři (praetor peregvinus) → vznikli kvůli narůstajícímu počtu cizinců, rozvoji obchodu – zahraniční
- 286 př. n. l.: zákon lex Aquilia → základ práva odpovědnosti za škodu
- 254 př. n. l.: přístup veřejnosti na porady pontifiků → každý Říman se mohl stát právníkem
PRÁVO ZA VLÁDY CÍSAŘŮ
- radikální změny v rozložení moci:
- volené orgány přišly o moc zasahovat do práva (kromě praetorů)
- senátu zůstalo právo vydávat zákony
- praetoři postupně omezováni a poté za vlády císaře Hadriana z tvorby zákonů zcela vyloučeni → vychází ze zákona Edictum perpetuum Hadriani
- jedinou zákonodárnou mocí byli principia (= nařízení císařů)
- císař se stal nejvyšším soudcem → mohl zasáhnout do všech sporů
- císař nevydával zákony z moci úřadů, ale ze své vlastní moci a schopnosti → byl výše než zákon
- kolem roku 300:
- změna vlády na dominát (samovláda císaře)
- zrovnoprávnění křesťanství ediktem milánským → úpadek práva a právní literatury = vulgarizace práva
- leges generales jako jediný zdroj práva (=císařská nařízení)
- velké množství, nízká kvalita, nesmysluplný celek a neexistence cíle → právo se přestalo rozvíjet, nutné kodifikace
- kodifikace = snaha sebrat a shrnout právní předpisy vydané císařem a snaha vytvořit rozumné výtahy z klasických právníků → vznikl Codex Theodosianus, ze kterého do 11. století čerpala celá západní Evropa
- 534: Corpus iuris civilis (Codex Iustinianus repetitae praelectieonis, = soubor občanského práva) → ovlivnil byzantské a evropské právo a byl základem recepce římského práva